Audits
Omdat Informatietechnologie geen centraal examen kent, is tijdens de pilotperiode op verzoek van het Ministerie van OCW gezocht naar andere manieren om de kwaliteit van het vak te bewaken. Ontwikkelde instrumenten zijn audits, tevredenheidsonderzoeken en referentietoetsen. Daarnaast is het uiteraard van belang voor de kwaliteit van het vak dat docenten bevoegd zijn en op de hoogte blijven van de snelle ontwikkelingen in het vakgebied.
Een audit vindt tweejaarlijks plaats op de scholen die zijn aangesloten bij de Scholengroep ITTL. De audit heeft als doel de kwaliteit van het vak te bewaken en te verbeteren, op de school, maar ook 'overall'.
Verdeeld over een dagdeel spreekt een onafhankelijke externe professionele Auditcommissie met leerlingen, docenten en management volgens een vooraf opgesteld protocol. Aan het eind van het Auditbezoek worden de eerste resultaten direct besproken met de betrokkenen. Vervolgens ontvangt elke school het auditrapport. Download hier als voorbeeld het volledige auditverslag uit 2013 van Roncalli Mavo.
Alle auditverslagen zijn beschikbaar voor scholen die aangesloten zijn bij de scholengroep ITTL en hieronder te downloaden na het inloggen op de website.
Resultaten Audit ITTL 2013
In de overall-rapportage Resultaten Audit ITTL 2013 Informatietechnologie in de VMBO-TL van de audits uit 2013 is o.a. in beeld gebracht hoe ITTL op dat moment op de verschillende scholen was ontwikkeld. De uitkomsten van de audit en de scores van de destijds geïnterviewden op de 'enthousiasme-meter' werden verwerkt in het ITTL-Beoordelingsmodel (ITTL-BEO-model). Op grond van het ITTL-BEO model zijn de scholen in een fase van ontwikkeling geplaatst. Een 'Starter' zoekt nog naar de ideale invulling van het programma. In de fase 'Volwassen Diamant' is het vak goed vertaald naar de dagelijkse praktijk en wordt het hoog gewaardeerd door leerlingen en ouders.
Figuur 1) laat de beoordeling van de pilotscholen uit 2013 aan de hand van het ITTL-BEO-model zien.
Figuur 2) is de enthousiasme-meter uit het auditverslag uit 2013 van Roncalli Mavo. Alle geïnterviewden geven aan erg enthousiast te zijn. Docenten en management geven allemaal een 9 of een 10, drie leerlingen scoren 8,5 of hoger, 3 leerlingen geven een 8. Één leerling scoort een 7 en dat is de laagst gegeven score.