Examenprogramma
Informatietechnologie is een algemeen vormend 'vrij keuzevak'. Het kan dus zowel in de Theoretische als in de Gemengde Leerweg worden aangeboden. Net als LO2 kent het vak alleen een Schoolexamen. Het examenprogramma bestaat uit zeven exameneenheden: Ict-vaardigheden, Maatschappij en innovatie, Hardware, Media ontwerpen, IT ontwerpen, Oriëntatie op leren en werken en Professionele vaardigheden (zie Beleid voor de formele vaknaam en vakcode).
Voor de verantwoording van schoolexamens is de directie van een school verantwoordelijk. Hoe leerlingen de eindtermen van het examenprogramma Informatietechnologie behalen, beschrijft een school in een Plan van Toetsing en Afsluiting (PTA) voor Informatietechnologie. Scholen dienen de PTA's voor alle vakken jaarlijks in bij de Onderwijsinspectie. Het SE-cijfer voor Informatietechnologie levert de school voor elke leerling via BRON als eindexamencijfer aan op het daarvoor aangegeven moment.
Ter inspiratie vindt u hier een voorbeeld PTA van Mariscollege, St.-Jozefmavo en Bonifatius Mavo.
Doordat eindtermen abstract geformuleerd zijn, hebben scholen de ruimte om eigen accenten te leggen. De mate waarin leerlingen de verschillende eindtermen behalen kan namelijk verschillen. De Handreiking Schoolexamens Informatietechnologie voor de gemengde/theoretische leerweg biedt een toelichting op de invulling van een onderwijsprogramma.
Informatietechnologie voor vmbo gemengde en theoretische leerweg is ontstaan omdat er in 2005 wel ict-vakken bestonden voor vmbo B, K en G, de huidige profielen Dienstverlening & Producten (D&P) en Media Vormgeving en ICT (MVI), en voor de havo (informatiekunde), maar voor vmbo T nog niet. In vmbo G kan zowel het algemeen vormende vak Informatietechnologie als een beroepsgericht vak zoals D&P of MVI (tegelijk) worden aangeboden.