Informatietechnologie
Informatie en communicatie zijn belangrijke pijlers van het maatschappelijk verkeer. Voor veel beroepstaken is het nodig dat de beroepsbeoefenaar beschikt over juiste, volledige en tijdige informatie. De digitale middelen die daarvoor worden ingezet, zijn niet meer weg te denken uit de huidige samenleving.
ITTL wordt op verschillende scholen onder de naam Design & Innovation gegeven, omdat het vak meer inhoudt dan alleen informatietechnologie.
De volgende artikelen laten zien hoe deze scholen het vak vormgeven:
Design & Innovation - ITTL op het Elzendaal College in Boxmeer | |
Design & Innovation maakt leerlingen zelfstandiger - Het Corderius College in Amersfoort | |
Maker in het onderwijs, jong geleerd 2.0 (p.12-16) - Design & Innovation op Morgen College in Harderwijk | |
Het vak Informatietechnologie is inhoudelijk gebaseerd op twee rollen: power-users en mediakundigen. Een power-user staat tussen de ict-specialist en de ict-gebruiker in en biedt onder andere ondersteuning aan medegebruikers bij het gebruik van informatiesystemen, applicaties en media. Ook kan de power-user gesprekspartner zijn voor ict-specialisten. Een mediakundige is een creatieve ontwerper van onder meer websites, applicaties en huisstijlen.
Waarom Informatietechnologie op uw school?
Het vak sluit aan bij het stimuleringsbeleid rond ict en bèta/technologie en bij het verwerven van 21e eeuwse vaardigheden; digitale geletterdheid wordt meer en meer gezien als basisvaardigheid (van een kerncurriculum), zie Beleid. | |
Er ontbreekt een algemeen vormend vak rond ict in de theoretische leerweg. | |
Het verruimt de keuzemogelijkheid voor leerlingen en de school. | |
Leerlingen die Informatietechnologie hebben gevolgd, stromen gemakkelijker door naar het mbo of de havo en weten goed wat ze willen. | |
Uw school kan zich met Informatietechnologie onderscheiden van andere scholen. |
Wie geeft het vak?
Het vak informatietechnologie kan het best gegeven worden door professionele docententeams, bij voorkeur bestaand uit een docent met ict-kennis en een 'creatieve' docent met kennis van grafi-media. Daarnaast is het wenselijk dat de docenten ideeën hebben over maatschappelijke en bedrijfsmatige toepassingen van deze kennis. Docenten dienen bevoegd te zijn, zie Bevoegdheid.
Docenten van scholen die Informatietechnologie als keuzevak willen aanbieden, kunnen programmaonderdelen en didactische aanpak van pilotscholen overnemen, zie Professionalisering docenten.