Didactiek
De ontwikkelde onderwijsprogramma's kennen een activerende didactiek. Leerlingen leren 'onderzoekend'. Ze voeren praktijkopdrachten uit en leren zichzelf vaardigheden aan de hand van tutorials. De scholen van de ITTL-Scholengroep hebben zich bij hun didactische keuzes laten inspireren door het didactische leerlijnenmodel van BDF Advies. Bij dit model is de beroepspraktijk een belangrijk uitgangspunt.
Het model kent projecten, cursussen en trainingen. Bij projecten voeren de leerlingen een opdracht uit voor een externe opdrachtgever. In cursussen/trainingen, 'normale' lesuren, maken leerlingen zich kennis en vaardigheden eigen. De kern van het didactische concept is dat leerlingen leren zoals professionals leren: vanuit een concreet vraagstuk.
"Ik merk dat ik veel heb aan wat ik heb geleerd bij IT. Ook bij IT wordt op een projectmatige manier gewerkt."Romke Rozema, oud-leerling ITTL De Saad Damwoude, student HBO Medisch Beeldvormende en Radiotherapeutische Technieken (MBRT) jaar 4
"Ik wist niet helemaal wat ik me bij IT moest voorstellen. Ik wist bijvoorbeeld niet dat fotografie erbij hoorde. Ik ben door ITTL op het idee gebracht van grafisch design."Leerling, Bredero Mavo, Amsterdam
"Zonder Design & Innovation had ik minstens een jaar extra nodig gehad om te kunnen wat ik nu al kan. We oefenen met Photoshop, logo's en posters ontwerpen, programmeren en 3D-ontwerpen. Het is meer dan alleen vrijblijvend experimenteren."Robin, oud -leerling van VMBO-tl Focus in Harderwijk